Wat is er mis met een lerende organisatie?

De wens om een lerende organisatie te worden neemt in veel veranderplannen een prominente plaats in.

Het is me echter opgevallen dat dit veranderdoel zelden tot beweging leidt. Sterker nog, het lijkt wel of het uitwerkt als een self denying prophecy. Juist het streven naar een lerende organisatie staat het leren in de weg.

Ik heb me afgevraagd hoe dat komt. En het werd me duidelijk dat het streven naar een lerende organisatie met drie lastigheden is omgeven.

Lees verder

Hoe bereik je een ‘sense of belonging’?

Het is niet toevallig dat we de term sense of belonging zo vaak horen in organisaties. Het gevoel ‘erbij te horen’ is immers hét fundament onder een warme en duurzame relatie. En warme en duurzame relaties – met klanten, medewerkers en samenwerkingspartners – zijn het meest kostbare kapitaal van elke organisatie.

Aan de vraag hoe je een sense of belonging bereikt zou ik vele groots en meeslepende woorden kunnen wijden. Daar zouden de woorden ‘dienend leiderschap’, ‘vertrouwen geven’, ‘veiligheid’ en ‘er mogen zijn’ ongetwijfeld in voorkomen.

Ik vind het interessanter om er met een meer praktische blik naar te kijken. Het is namelijk fascinerend hoe we met onze taal iemand het gevoel kunnen geven dat hij erbij hoort. Of niet. En soms zeggen we iets om iemand dat gevoel te geven, maar bereiken we juist het tegenovergestelde.

Ik laat je twee voorbeelden zien.

Lees verder

Kun je veranderen zonder doel?

Het doel (het perspectief, de richting, visie, bestemming, streefsituatie of ambitie*) is een niet weg te denken element in de veranderkunde. Zo adviseert Covey ‘to begin with the end in mind‘, en ziet Kotter ‘create a vision for change‘ als derde van acht stappen. Ook in mijn boeken is ‘ambitie’ een belangrijke vernieuwende kracht.

Maar kunnen veranderingen ook zonder?

Ik heb die vraag losgelaten op drie min of meer ‘organische’ manieren van veranderen. Lees verder

Wat is het beste verandermodel?

Als je eens een paar minuten stuk hebt te slaan, Google dan eens op model verandermanagement.  De veelheid aan vakjes, pijlen en kleuren is overweldigend.

Omdat ik daaraan ook mijn steentje heb bijgedragen, en omdat ik daarbij dankbaar heb voortgebouwd op de modellen van anderen*, durf ik te zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben in het maken, bewerken en gebruiken van verandermodellen. Ik neem je graag mee in de voorkeuren die ik in de loop der jaren ontwikkeld heb. Lees verder

Wat is de urgentie van de urgentie?

de-urgentie-van-de-urgentieOm in tijden van continue verandering als organisatie te blijven floreren is het essentieel om tijdig en snel te kunnen veranderen. Wat organisaties die daar goed in zijn met elkaar gemeen hebben is dat ze niet alleen weten waarnaar ze onderweg zijn maar ook waarom ze onderweg zijn. Ze hebben een gedeeld gevoel van urgentie.

Die urgentie versterkt de verandering op meerdere manieren. Lees verder

Hoe kom je van klagers af?

834px-complaint_department_grenadeIn de top 10 van energielekken in organisaties neemt ‘omgaan met mensen die klagen’ een hoge positie in. Reden genoeg om deze maand er een @rtikel aan te wijden.

In iemand die klaagt komen volgens mij drie elementen samen:

  • Hij heeft last van een probleem
  • Hij legt de oplossing ervan buiten zichzelf
  • Hij is verontwaardigd of ontevreden over het uitblijven van de oplossing

Lees verder