Wat is het beste verandermodel?

Als je eens een paar minuten stuk hebt te slaan, Google dan eens op model verandermanagement.  De veelheid aan vakjes, pijlen en kleuren is overweldigend.

Omdat ik daaraan ook mijn steentje heb bijgedragen, en omdat ik daarbij dankbaar heb voortgebouwd op de modellen van anderen*, durf ik te zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben in het maken, bewerken en gebruiken van verandermodellen. Ik neem je graag mee in de voorkeuren die ik in de loop der jaren ontwikkeld heb. Lees verder

Wat is de urgentie van de urgentie?

de-urgentie-van-de-urgentieOm in tijden van continue verandering als organisatie te blijven floreren is het essentieel om tijdig en snel te kunnen veranderen. Wat organisaties die daar goed in zijn met elkaar gemeen hebben is dat ze niet alleen weten waarnaar ze onderweg zijn maar ook waarom ze onderweg zijn. Ze hebben een gedeeld gevoel van urgentie.

Die urgentie versterkt de verandering op meerdere manieren. Lees verder

Hoe kom je van klagers af?

834px-complaint_department_grenadeIn de top 10 van energielekken in organisaties neemt ‘omgaan met mensen die klagen’ een hoge positie in. Reden genoeg om deze maand er een @rtikel aan te wijden.

In iemand die klaagt komen volgens mij drie elementen samen:

  • Hij heeft last van een probleem
  • Hij legt de oplossing ervan buiten zichzelf
  • Hij is verontwaardigd of ontevreden over het uitblijven van de oplossing

Lees verder

Wat is de belangrijkste succesfactor in verandering?

Over de vraag wat maakt dat een verandering slaagt hebben velen zich het hoofd gebogen. Ik ook. Vaak komen daar modellen uit waarin meerdere krachten, hefbomen, habits, sleutels of bronnen worden aangewezen. En natuurlijk kennen al die modellen een grote verwantschap.

Mij intrigeert de vraag of er een rangorde bestaat, of er één factor is die er boven uit steekt. Ik ga de zes schijnwerpers uit mijn laatste boek* gebruiken om een antwoord te vinden. Die schijnwerpers zijn namelijk ook te zien als succesfactoren, omdat bij elke schijnwerper een kompas hoort waarop je vaart: een gevoel dat je vertelt of je op de goede weg bent. Lees verder