Middenmanagement

Wat is middenmanagement?

Elke bestuurder, directeur, manager, leidinggevende of teamleider is een middenmanager. Want ze hebben altijd een groep mensen ‘onder’ zich en een laag ‘boven’ hen om zich toe te verhouden.

Wat maakt de rol van middenmanager zo bijzonder?

De rol van middenmanager is uitdagend vanwege zijn of haar veelzijdige krachtenveld.

Als je middenmanager bent, onderhoud je relaties met meerdere mensen boven, onder en naast hen. Je wil goed voor je medewerkers zorgen, klanten excellent bedienen, een bijdrage leveren aan de doelstellingen van de organisatie, de besluiten van ‘boven’ overtuigend uitdragen, veranderingen realiseren, opbouwend samenwerken met je collega-middenmanagers en tegelijk zorgen dat je zelf plezier houdt in het werk, je persoonlijk ontwikkelt, carrière maakt en je niet over de kop werkt.

Soms wijzen al die belangen in dezelfde richting, vaak niet. Dat zal veel middenmanagers het gevoel geven dat ze ‘jongleren met loyaliteiten’.

Middenmanagement

Wat doet een middenmanager?

Als middenmanager vervul je meerdere rollen in de organisatie:

  • als leidinggevende
  • als ontvanger van leiding en sturing van boven
  • als teamleider
  • als collega, ketenpartner en aanspreekpunt naar klanten
  • als veranderaar
  • als mens

In ‘Jongleren met loyaliteiten’ beschrijf ik de uitdagingen in elke rol en trek ik conclusies over het situationele leiderschap van de middenmanager aan de hand van vier krachtbronnen waarover elke middenmanager dient te beschikken: Ruimte, Relaties, Richting en Reflectie.

Kan ik iets voor je betekenen?

Als ik presentaties, opleidingen en samen zoek-sessies verzorg voor een groep middenmanagers, is de rode draad hun veelzijdige krachtenveld. Dat geeft extra verdieping op de veranderopgaven waarin zij een rol als veranderaar spelen.

Jongleren met loyaliteiten - Annemarie MarsMeer lezen over middenmanagement?

Je kunt ‘Jongleren met loyaliteiten’ lezen.

Of hieronder rondstruinen door de blogs die ik over middenmanagers schreef.

Of teruggaan naar de verandermanagement-startpagina

Boeken bestellen

Hoe krijg je ze mee?
Jongleren met loyaliteiten
Vat op verandering
De functie van frictie

Ga naar managementboek.nl

Abonneer je hier op mijn blog

Tien keer per jaar zoek ik naar antwoorden op een prangende vraag over verandering.

(En vanaf november 2018 zijn de blogs ook in het Engels te lezen)

Klik hier om te abonneren