Hoe bereik je een ‘sense of belonging’?


Het is niet toevallig dat we de term sense of belonging zo vaak horen in organisaties. Het gevoel ‘erbij te horen’ is immers hét fundament onder een warme en duurzame relatie. En warme en duurzame relaties – met klanten, medewerkers en samenwerkingspartners – zijn het meest kostbare kapitaal van elke organisatie.

Aan de vraag hoe je een sense of belonging bereikt zou ik vele groots en meeslepende woorden kunnen wijden. Daar zouden de woorden ‘dienend leiderschap’, ‘vertrouwen geven’, ‘veiligheid’ en ‘er mogen zijn’ ongetwijfeld in voorkomen.

Ik vind het interessanter om er met een meer praktische blik naar te kijken. Het is namelijk fascinerend hoe we met onze taal iemand het gevoel kunnen geven dat hij erbij hoort. Of niet. En soms zeggen we iets om iemand dat gevoel te geven, maar bereiken we juist het tegenovergestelde.

Ik laat je twee voorbeelden zien.

In het eerste voorbeeld zien we uitspraken die een docent zou kunnen doen naar een student die net aan de opleiding begint.

Diezelfde onderliggende boodschappen zien we terug in het tweede voorbeeld, met uitspraken van een leidinggevende naar een nieuwe medewerker.

 

Je bereikt een sense of belonging dus door alert te zijn op de boodschap die je afgeeft met alles wat je zegt. Zodat de ander kan voelen dat zijn plek hem toekomt en dat je samen onderweg bent naar een gedeelde ambitie.

Annemarie Mars, december 2017

Ook leuk om te lezen

Hoe wapen je jezelf tegen hekelen?

Wat is er mis met boze bordjes?

Hoe doorbreek je wij-zij denken?

Hoe verdien je vertrouwen?

 

8 reacties op “Hoe bereik je een ‘sense of belonging’?

  1. dag Annemarie,
    wat een mooie voorbeelden van je verwachtingen formuleren in termen van gewenst gedrag.

    fijne feestdagen gewenst.
    hartelijke groet,

  2. Hallo Annemarie,

    Wat werken je poppetjes met tekstballonnetjes weer goed!
    Fijn dat je op deze manier het belang van zorgvuldige communicatie onder de aandacht brengt. En de uitwerking belicht van gesproken boodschappen op het gemoed én dus de inzet en het gedrag van de ander.
    Jij ook heel fijne feestdagen gewenst.

    Hartelijke groet,
    Christel

    1. Wat fijn om te horen. Grappig: ik had al die citaten en boodschappen eerst in tabellen verwerkt. Dat werkte voor geen meter. Door die poppetjes kwam het ineens tot leven en werd het nog een stuk scherper.
      Leuk je weer gehoord te hebben!
      Annemarie

  3. Hi Annemarie,
    Ik hoor de term “belonging” steeds vaker en vind het een mooi en ruim begrip. Vanuit mijn nieuwe rol bij de Hostmanship Group ook prima te gebruiken omdat het mensen het gevoel geeft welkom te zijn en dat is ons doel.
    Alles draait om “hoe zou je zelf behamdeld willen worden” en het effect daarvan op je gedrag en taalgebruik. Mooi weergegeven in jouw artikel, dank! Ik ga hem doorzetten op Linkedin😀

    1. He Marian!
      Ik heb gelijk even op je linkedIn-profiel gekeken naar je nieuwe rol. Wat een mooi bedrijf! Het motto ‘Service is wat je geeft, hostmanship is wat je voelt’ spreekt me enorm aan. En inderdaad liggen de parallellen tussen een ‘sense of belonging’ en hostmanship voor het oprapen (als het al niet gewoon hetzelfde is). Leuk om zo contact te houden!
      Annemarie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer je hier op mijn blog

Tien keer per jaar zoek ik naar antwoorden op een prangende vraag over verandering.

(En vanaf november 2018 zijn de blogs ook in het Engels te lezen)

Klik hier om te abonneren