Hoe bereik je een ‘sense of belonging’?


Het is niet toevallig dat we de term sense of belonging zo vaak horen in organisaties. Het gevoel ‘erbij te horen’ is immers hét fundament onder een warme en duurzame relatie. En warme en duurzame relaties – met klanten, medewerkers en samenwerkingspartners – zijn het meest kostbare kapitaal van elke organisatie.

Aan de vraag hoe je een sense of belonging bereikt zou ik vele groots en meeslepende woorden kunnen wijden. Daar zouden de woorden ‘dienend leiderschap’, ‘vertrouwen geven’, ‘veiligheid’ en ‘er mogen zijn’ ongetwijfeld in voorkomen.

Ik vind het interessanter om er met een meer praktische blik naar te kijken. Het is namelijk fascinerend hoe we met onze taal iemand het gevoel kunnen geven dat hij erbij hoort. Of niet. En soms zeggen we iets om iemand dat gevoel te geven, maar bereiken we juist het tegenovergestelde.

Ik laat je twee voorbeelden zien.

In het eerste voorbeeld zien we uitspraken die een docent zou kunnen doen naar een student die net aan de opleiding begint.

Diezelfde onderliggende boodschappen zien we terug in het tweede voorbeeld, met uitspraken van een leidinggevende naar een nieuwe medewerker.

 

Je bereikt een sense of belonging dus door alert te zijn op de boodschap die je afgeeft met alles wat je zegt. Zodat de ander kan voelen dat zijn plek hem toekomt en dat je samen onderweg bent naar een gedeelde ambitie.

Annemarie Mars, december 2017

Abonneer je hier op mijn @rtikelenreeks

Tien keer per jaar zoek ik naar antwoorden op een prangende vraag over verandering.

Mijn @rtikelenreeks in je mailbox ontvangen? Als je je aanmeldt ontvang je gratis mijn E-book Zes vragen die elke veranderaar zich zou moeten stellen.

Klik hier om te abonneren