Skip to content

Menu
  • Over mij
  • Presentaties
  • Academy
  • Winkel
  • Blog
  • Boeken
  • Aanbevelingen
  • Gratis
  • Contact

Blog

Klik hier als je de blogs per thema wilt bekijken.

Wanneer kun je wél discussiëren?

(of: wat we van ziekenhuisseries kunnen leren)

Discussie heeft een slechte naam. Want overtuigen werkt niet om mensen mee te krijgen, zeggen we dan. Laat staan als mensen elkáár gaan overtuigen.

Maar soms kan het wel. Is het mogelijk én nodig dat we op het scherpst van de snede met elkaar redetwisten.

Lees meer →

Kan een adviseur tegelijkertijd expert en procesbegeleider zijn?

Helpers komen in vele soorten en maten. Twee veelvoorkomende rollen zijn die van de expert en die van de procesbegeleider.

Als je aan helpers vraagt in welke van deze twee rollen ze zich bewegen is het vaak het antwoord: ik doe allebei.

Kan dat?

Lees meer →

Kunnen we zonder aanspreken?

Aanspreken op gedrag is een rotinterventie. Niemand wil het doen, al helemáál niemand wil het ondergaan en het maakt meer kapot dan je lief is.

Terwijl er ook alternatieve interventies bestaan, die minder heftig zijn.

Lees meer →

Wanneer ben je kwetsbaar?

Het staat nota bene op een tegeltje: kwetsbaarheid is een teken van kracht.

Om te checken of dat klopt, is de vraag: wanneer ben je kwetsbaar?

Lees meer →
Annemarie Mars - Hoe kun je urgentiegevoel stimuleren zonder mensen bang te maken

Mag je angst zaaien?

Natuurlijk niet. Duh.

Maar soms lijkt het wel alsof we doorslaan naar het andere uiterste. Dat we onze angsten niet mogen delen, omdat mensen zich er ongemakkelijk door kunnen voelen.

Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Lees meer →

Hoe beoordeel je een plan?

Veranderaars werken vaak met een plan dat door een ander is gemaakt.

Hoe kun je zien of de richting van zo’n plan solide is?

Daar heb ik een simpele manier voor. Het is een woordentest in twee stappen.

Lees meer →

Is veranderen vanuit een kans beter dan vanuit een probleem?

Veranderen vanuit een kans klinkt veel beter dan veranderen vanuit een probleem.

Maar is dat eigenlijk wel zo?

Lees meer →

Welke vijf vragen heb je jezelf te stellen als je iemand wil aanspreken?

Aanspreken is een interventie hoog op de schaal van heftigheid. Soms is het nodig, maar je kunt er ook veel mee stukmaken.

Lees meer →
Annemarie Mars - Heelt tijd alle wonden

Heelt tijd alle wonden?

Er zijn weinig mensen die nooit een periode meemaken dat het leven pijn doet. Eén van de adviezen die deze mensen vaak krijgen, is dat ze ‘het tijd moeten geven’.

Maar is dat eigenlijk wel een goed advies?

Lees meer →

Wat is de belangrijkste succesfactor in verandering?

Over de vraag wat maakt dat een verandering kan slagen hebben velen zich het hoofd gebogen.
Ik ook.

Lees meer →
Annemarie Mars - Hoe beoordeel je een plan

Wanneer pakt ‘de cliënt centraal’ uit als een stoorzender?

In veel organisaties heeft de zin ‘de cliënt centraal’ een prominente plek in de visie of de koers. Het valt me op dat hij in veranderopgaven onbedoeld kan uitwerken als een stoorzender.

Dat zit zo.

Lees meer →

Welke 50 zinnen kun je beter niet zeggen tegen iemand in weerstand?

“Zo erg is het niet.”
“Je moet het gewoon doen.”
“Hier hebben we geen tijd voor.”

Lees meer →
12345...10...»Minst recente »

Social