Niet alles wat je wil veranderen kan zomaar lukken. Wat je wil moet ook solide zijn. Het moet de potentie hebben om zijn belofte waar te maken.
Hoe kun je vaststellen of een verandering solide is?
Niet alles wat je wil veranderen kan zomaar lukken. Wat je wil moet ook solide zijn. Het moet de potentie hebben om zijn belofte waar te maken.
Hoe kun je vaststellen of een verandering solide is?
Het is een veelvoorkomende frustratie onder veranderaars. Mensen die ja zeggen maar nee doen.
Waarom doen mensen dat?
Er zijn in de veranderkunde verschillende ideeën in omloop over het woord urgentie. De ene auteur wijst het aan als een belangrijke beweegreden, de ander wijst het af als iets dat verandering juist in de weg zit.
Veel heidagen en andere groepsbijeenkomsten hebben als doel om een gevoel te krijgen bij een gezamenlijke veranderopgave.
Terecht, want het gevoel is de motor van verandering. Als je dat gevoel kunt activeren, kun je samen volgende stappen zetten.
Mensen kunnen op verschillende manieren ’tegengas’ geven in een gesprek over verandering, bijvoorbeeld in de vorm van een bezwaar of een belang.
Bezwaar: “Ik vind de fusie geen goed idee. Ik zie een betere manier om het probleem op te lossen”
Belang: “Ik wil de fusie niet omdat ik daarmee de status verlies die ik heb opgebouwd”
Veranderdoelen zijn er in ontelbare soorten en maten. Maar er zijn er vijf waar je voor moet oppassen. Als dat je doel is, ben je nog niet klaar met zoeken.
We zeggen het zo vaak: “we moeten elkaar vaker aanspreken”.
En we doen het niet.
Daar is een goede reden voor.
Verandering ontstaat in het gesprek dat we erover voeren. Waarin jij woorden uitspreekt over wat jij denkt dat wijsheid is, en de ander ook.
De tekst die jij uitspreekt over wat jij wilt veranderen noem ik ‘je veranderverhaal’.
Weerstand is een fascinerend verschijnsel.
Alleen al de vraag of je het woord weerstand wel mag gebruiken houdt de gemoederen bezig. Alsof dat alleen al bewijst dat het aan jou ligt.
Ik doe daar niet aan mee.
‘Ik wil uit mijn hoofd en meer luisteren naar mijn gevoel’.
Dat mantra kom ik in vele variaties tegen op sociale media.
Ik krijg er buikpijn van.
Goede feedback is goud waard. Want van weinig dingen leer je meer dan van liefdevolle vreemde ogen.
Dus áls je feedback krijgt, is het zaak om eruit te halen wat erin zit. Hier zijn zeven tips die ik graag met je wil delen.
Vorig jaar stopte ik met het gebruiken van plastic zakjes voor mijn fruit. Sindsdien neem het los mee. Een keer of drie trok ik op de automatische piloot toch een zakje van de rol. Daarna was ik eraan gewend. Al met al duurde de borgingsfase van deze verandering twee weken.
Tien keer per jaar zoek ik naar antwoorden op een prangende vraag over verandering.
(En vanaf november 2018 zijn de blogs ook in het Engels te lezen)
Klik hier om te abonneren