In elke verandering bestaat de keuze om hem in een projectorganisatie te realiseren of in de lijn. In het eerste geval wordt de verbouwing in een aparte infrastructuur ondergebracht en in het tweede geval wordt de ‘verbouwing’ geheel gerealiseerd door de mensen die in een vergelijkbare rol en functie ook ‘de winkel’ runnen. In het @rtikel
Blog
Hoe meet je commitment?
Een verandering is pas geslaagd als mensen zich eraan hebben gecommitteerd*. En dus is er alles aan gelegen dat je daar als veranderaar enig zicht op hebt. Maar hoe doe je dat?
Hoe kun je een verandering tegenhouden?
In liefde, oorlog en verandering is alles geoorloofd*. Het veranderkundig pallet is pas compleet als je niet alleen je mogelijkheden overziet om een verandering te laten slagen, maar ook om een verandering tegen te houden. Naar die mogelijkheden ga ik in dit @rtikel op zoek.
Hoe houd je de winkel tijdens de verbouwing ongestoord open?
Vergeet het maar.
Hoe lang mag weerstand duren?
Het erkennen dat weerstand erbij hoort in veranderingen is één ding, het opbrengen van het geduld dat erbij komt kijken is twee. Een onder veranderaars soms gestelde vraag is dus hoeveel tijd iemand in weerstand gegeven mag worden. Dat is een ingewikkelde vraag, waarvoor ik deze maand een poging doe hem te beantwoorden.
Wat is er mis met blijvende gedragsverandering?
Ik hoop dat de poetsinstructie die mijn zoon vorige week van de tandarts kreeg ervoor zal zorgen dat hij nooit meer gaatjes krijgt. Hier streef ik een blijvende gedragsverandering na. Ik ben me er zeer van bewust dat de grootste uitdaging is om oude gedragspatronen -ook die van mij- voor altijd achter ons te laten. Die uitdaging staat in het vakgebied
Ben je deel van het probleem of van de oplossing?
De bovenstaande vraag ben ik de laatste tijd op internetfora meer dan eens tegengekomen. Op mij oefent die zin nogal een dreigende werking uit: het voelt in elk geval niet als een open vraag waarvan elk antwoord op goedkeuring kan rekenen.
Hoe borg je een verandering?
Een risico van veranderingen is dat ze gaandeweg verwateren. Na een voortvarende start valt de organisatie sluipenderwijs terug in het patroon waarvan juist de bedoeling was dat het verlaten diende te worden. Om die reden wordt onder veranderaars belang gehecht aan borging, een woord dat in de van Dale letterlijk wordt omschreven als ‘beschermen tegen
Hoe kun je een verandering aantrekkelijk maken?
Eén van de vele factoren die bepalen of een verandering kans van slagen heeft, is de aantrekkingskracht die hij op de ander uitoefent*. Dat betekent niet dat een voor de ander aantrekkelijke verandering altijd slaagt, noch dat een niet aantrekkelijke verandering altijd tot mislukken gedoemd is. Het betekent wel dat veranderaars alle aantrekkingskracht die ‘erin
Is het ontkenning of weerstand?
Zoals de dokter eerst een diagnose stelt alvorens een behandeling voor te schrijven, zo dienen veranderaars zich eerst te bezinnen op hoe de ander ‘erin zit’ rondom de verandering, alvorens ze kunnen kiezen wat ze moeten gaan doen. Om die diagnose te kunnen stellen gebruik ik het model met meerdere reacties op verandering: ontkenning, weerstand,
Wanneer moeten veranderaars kunnen loslaten?
De verzuchting ‘ik moet vaker loslaten’ is onder veranderaars regelmatig te horen. Loslaten wordt blijkbaar erkend als een belangrijk maar veelal onderbelicht onderdeel van het repertoire. In het @rtikel van deze maand zet ik er dus de schijnwerper op.
Hoe voorkom je dat urgentie meer kapot maakt dan je lief is?
Het stimuleren van urgentiegevoel is een door velen erkende manier om mensen mee te krijgen. Er kunnen zich in veranderingen echter talrijke situaties voordoen waarin het onder de aandacht brengen van de urgentie onbedoeld meer hindert dan helpt*. In dit @rtikel heb ik zeven aanbevelingen verzameld om dat te voorkomen.