Skip to content

Menu
  • Over mij
  • Presentaties
  • Academy
  • Winkel
  • Blog
  • Boeken
  • Aanbevelingen
  • Gratis
  • Contact

Blog

Klik hier als je de blogs per thema wilt bekijken.

Annemarie Mars - Moet je vooral je gevoel volgen

Moet je vooral je gevoel volgen?

“Ik doe alles op gevoel” zegt de zwemkampioene tegen de verslaggever.

Op de achtergrond staat haar coach met een stopwatch in zijn handen.

Ze neemt beslissingen dus ook op basis van feiten. Maar ze vindt haar gevoel blijkbaar belangrijker dan haar verstand.

Lees meer →
Annemarie Mars - Wat doen kwartiermaker

Wat doen Kwartiermakers, Regiegroepen, Taskforces en Verandermanagers?

In organisatieveranderingen circuleren vele benamingen voor de (groepen) veranderaars die erin opereren.

In het blog van deze maand ben ik op zoek gegaan naar een manier om enige orde te scheppen in deze veelheid van benamingen.

Lees meer →
Annemarie Mars - Wat is organisch veranderen

Wat is organisch veranderen?

De term organisch veranderen is in veel organisaties regelmatig te horen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de grilligheid en complexiteit die eigen is aan verandering.

Het lastige is alleen dat de term ook een rijke bron is van babylonische spraakverwarring, die de complexiteit van verandering alleen nog maar groter maakt.

Lees meer →
Annemarie Mars - Hoe blijf je uit de arena

‘Als ik even mag uitpraten, sukkel?’ (Of: hoe je bij verandering uit de ring blijft)

“Met alle respect, maar ik vond je feedback nogal ongenuanceerd.”
“Ja sorry hoor, ik heb toch echt mijn best gedaan om iets positiefs uit je voorstel te halen.”

Je kent het wel: het gesprek is beleefd. Jij verheft je stem niet, en hij begint niet te schelden. Niemand hoeft 112 te bellen. En toch voel je dat jullie relatie is afgekoeld.

Lees meer →
Annemarie Mars - Is humor een veranderstrategie

Is humor een veranderstrategie?

Een tijd geleden kwam na een lezing een manager naar me toe. Ik had over veranderstrategieën gesproken en hij vroeg zich af welke plaats humor daarbinnen had. We hadden er een leuk gesprek over. En daarna bleven de raderen erover verder draaien.

Lees meer →
Annemarie Mars - Wat zijn verschijningsvormen van ontkenning

Wat zijn verschijningsvormen van ontkenning?

In een eerder blog heb ik ontkenning voor veranderaars een zo mogelijk nog grotere uitdaging genoemd dan weerstand. Daarmee was mijn fascinatie voor dit verschijnsel nog niet ten einde.

Voor het blog van deze maand ben ik op zoek gegaan naar verschijningsvormen die ontkenning kan aannemen bij mensen op wie deze veranderingen gericht zijn. Ik heb er zeven gevonden.

Lees meer →
Annemarie Mars - Hoe zorg je dat medewerkers ruimte nemen

Hoe zorg je dat medewerkers ruimte nemen?

Ik heb twee logees. Een witte en een gevlekte.

Ze zitten in een kleine kooi. Ik kan het niet aanzien. Bij de Welkoop haal ik een uitklap-konijnenren. Ik zet hem op, maak hem aan de kooi vast en doe het deurtje open.

Er gebeurt niets.

Lees meer →
Annemarie Mars - Wat maakt veranderen leuk?

Is veranderen leuk?

Organisatieverandering heeft vele kanten. Het is afwisselend, uitdagend, onvoorspelbaar en enerverend. 

Maar is het ook leuk?

Lees meer →
Annemarie Mars - Heeft verandering een mooie verpakking nodig

Heeft verandering een mooie verpakking nodig?

Bij de drogist verkopen ze tegenwoordig Charcoal gel. Ik snap dat wel. Als ze het steenkoolgel noemen koopt niemand het.

Soms kloppen we dingen op om de aandacht te krijgen.

Dat gebeurt ook in organisatieverandering.

Lees meer →

Wat is de urgentie van de urgentie?

Om in tijden van continue verandering als organisatie te blijven floreren is het essentieel om tijdig en snel te kunnen veranderen. Wat organisaties die daar goed in zijn met elkaar gemeen hebben is dat ze niet alleen weten waarnaar ze onderweg zijn maar ook waarom ze onderweg zijn. Ze hebben een gedeeld urgentiegevoel. Die urgentie

Lees meer →
Annemarie Mars - Moet je de beste willen zijn?

Moet je de beste willen zijn?

Het is een ambitie die je in organisaties regelmatig tegenkomt: de beste zijn. De ranglijstjes aanvoeren. De Champions League bereiken.

Ik gun iedere organisatie het gevoel van euforie als de erkenning komt dat je de beste bent. Maar ik zou niet snel adviseren om het als veranderambitie te kiezen.

Lees meer →

Kun je veranderen zonder urgentie?

In mijn eerste boek wees ik ‘urgentie’ als één van de vijf krachten om een verandering te laten slagen. Dat roept de vraag op of een verandering ook kan slagen als er geen urgentie is.

Om die vraag te beantwoorden laat ik in dit blog vier soorten veranderingen zien (‘van A naar B’) die op het eerste gezicht urgentieloos lijken.

Lees meer →
« Meest recente«...45678...»Minst recente »

Social