Annemarie Mars - Hoe zorg je dat medewerkers ruimte nemen

Hoe zorg je dat medewerkers ruimte nemen?


Ik heb twee logees. Een witte en een gevlekte.

Ze zitten in een kleine kooi. Ik kan het niet aanzien. Bij de Welkoop haal ik een uitklap-konijnenren. Ik zet hem op, maak hem aan de kooi vast en doe het deurtje open.

Er gebeurt niets.

Af en toe kijken ze even naar buiten. Maar ze vertikken het om eruit te komen.

Bij medewerkers is dat soms net zo

Je geeft ze ruimte, maar ze nemen hem niet. Ondanks jouw uitnodiging blijven ze op hun vertrouwde stukje. Ze houden de winkel draaiend. Maar de verbouwing laten ze aan anderen over. Aan jou, of aan collega’s.

En dat is een probleem.

Want ruimte nemen is essentieel

Een medewerker die geen ruimte neemt, geeft die ruimte automatisch aan anderen. Hij laat de veranderaars dus bepalen hoe zijn dag er straks uit ziet. Maar omdat die zijn werk nooit zo kunnen overzien als hijzelf, is de kans dat ze verkeerde keuzes maken levensgroot.

Dus gaat die medewerker in de weerstand. Hij negeert de verandering of hij doet voor spek en bonen mee.

De verandering mislukt. En de medewerker heeft nóg een reden om zich terug te trekken op zijn eigen terrein.

Hoe kun je zorgen dat je medewerkers wél ruimte nemen?

Het kan ook aan jou liggen. Als jij telkens actief bent en de ander passief, dan zit je in een patroon. Dan is het jouw uitdaging om eruit te komen.

Er kunnen drie dingen aan de hand zijn.

1. Je geeft snelheid voorrang boven betrokkenheid

Je geeft in het gesprek met een medewerker over een verandering vooral antwoorden, adviezen en instructies. Omdat het gesprek anders teveel tijd kost. En tijd is toch al zo schaars. Terwijl je hem met vragen stellen juist activeert.

2. Je geeft inhoud voorrang boven eigenaarschap

Als je een medewerker een vraag hebt gesteld, ga je in discussie over zijn antwoord. Omdat je vindt dat het beter kan. Maar het is veel krachtiger om samen verder te werken met zijn antwoorden.

3. Je geeft top down voorrang boven bottom-up

Je bent met je team vooral bezig met veranderingen die van boven komen. Omdat het er zoveel zijn. En omdat vanuit daar de meeste druk op jullie wordt uitgeoefend om te veranderen. Terwijl je beter kunt inspelen op de zaken waar hij zelf last van heeft.

Ondertussen blijven de konijnen stokstijf zitten

Maar ik heb een plan B. Ik zet hun voerbakje buiten de kooi.

Nog steeds geen beweging.

Kom op jongens, denk ik, ik koop die ren niet voor niets. Net als ik over het hekje stap om ze eigenhandig uit hun kooi te tillen, komt mijn zoon binnen. Hij overziet de situatie en zegt: ‘Mam, ze durven die hoge rand niet over. Kom, we maken een trap voor ze’.

En verhip, daar gaan ze.

Dus?

Ruimte geven aan medewerkers is belangrijk. Neem er geen genoegen mee als ze hem laten liggen. Stel vragen. Werk samen verder met hun antwoorden. Sluit aan bij zaken waar zij zelf last van hebben.

Als dat niet werkt, heeft het geen zin om geïrriteerd te zijn. Dat betekent alleen dat je nog niet begrijpt wat er aan de hand is.

Annemarie Mars, maart 2019


Voor de liefhebber

Lees deel 2 van De functie van frictie voor meerdere zeggenschapsmodellen, die elk hun eigen ruimte geven.De functie van frictieFotocredits: “Bird Flying” by adamtusk is licensed under CC BY 2.0

Abonneer je hier op mijn blog

Sinds 2011 zoek ik tien keer per jaar naar antwoorden op een prangende vraag over verandering.

Klik hier om te abonneren