Hoe zorg je dat medewerkers ruimte nemen?


Ik heb twee logees. Een witte en een gevlekte.

Ze zitten in een kleine kooi. Ik kan het niet aanzien. Bij de Welkoop haal ik een uitklap-konijnenren. Ik zet hem op, maak hem aan de kooi vast en doe het deurtje open.

Er gebeurt niets.

Af en toe kijken ze even naar buiten. Maar ze vertikken het om eruit te komen.

Bij medewerkers is dat soms net zo

Je geeft ze ruimte, maar ze nemen hem niet. Ondanks jouw uitnodiging blijven ze op hun vertrouwde stukje. Ze houden de winkel draaiend. Maar de verbouwing laten ze aan anderen over. Aan jou, of aan collega’s.

En dat is een probleem.

Want ruimte nemen is essentieel

Een medewerker die geen ruimte neemt, geeft die ruimte automatisch aan anderen. Hij laat de veranderaars dus bepalen hoe zijn dag er straks uit ziet. Maar omdat die zijn werk nooit zo kunnen overzien als hijzelf, is de kans dat ze verkeerde keuzes maken levensgroot.

Dus gaat die medewerkers in de weerstand. Hij negeert de verandering of hij doet voor spek en bonen mee.

De verandering mislukt. En de medewerker heeft nóg een reden om zich terug te trekken op zijn eigen terrein.

Hoe kun je zorgen dat je medewerkers wél ruimte nemen?

Het kan ook aan jou liggen. Als jij telkens actief bent en de ander passief, dan zit je in een patroon. Dan is het jouw uitdaging om eruit te komen.

Er kunnen drie dingen aan de hand zijn.

1. Je geeft snelheid voorrang boven betrokkenheid

Je geeft in het gesprek met een medewerker over een verandering vooral antwoorden, adviezen en instructies. Omdat het gesprek anders teveel tijd kost. En tijd is toch al zo schaars. Terwijl je hem met vragen stellen juist activeert.

2. Je geeft inhoud voorrang boven eigenaarschap

Als je een medewerker een vraag hebt gesteld, ga je in discussie over zijn antwoord. Omdat je vindt dat het beter kan. Maar het is veel krachtiger om samen verder te werken met zijn antwoorden.

3. Je geeft top down voorrang boven bottom-up

Je bent met je team vooral bezig met veranderingen die van boven komen. Omdat het er zoveel zijn. En omdat vanuit daar de meeste druk op jullie wordt uitgeoefend om te veranderen. Terwijl je beter kunt inspelen op de zaken waar hij zelf last van heeft.

Ondertussen blijven de konijnen stokstijf zitten

Maar ik heb een plan B. Ik zet hun voerbakje buiten de kooi.

Nog steeds geen beweging.

Kom op jongens, denk ik, ik koop die ren niet voor niets. Net als ik over het hekje stap om ze eigenhandig uit hun kooi te tillen, komt mijn zoon binnen. Hij overziet de situatie en zegt: ‘Mam, ze durven die hoge rand niet over. Kom, we maken een trap voor ze’.

En verhip, daar gaan ze.

Dus?

Ruimte geven aan medewerkers is belangrijk. Neem er geen genoegen mee als ze hem laten liggen. Stel vragen. Werk samen verder met hun antwoorden. Sluit aan bij zaken waar zij zelf last van hebben.

Als dat niet werkt, heeft het geen zin om geïrriteerd te zijn. Dat betekent alleen dat je nog niet begrijpt wat er aan de hand is.

Lees ook

2 reacties op “Hoe zorg je dat medewerkers ruimte nemen?

  1. In de omgeving waar ik nu werk, proberen managers heel hard om niet in deze valkuil te stappen. Ze proberen juist door ‘op hun handen te gaan zitten’ en niets te doen de medewerkers te prikkelen om in beweging te komen. Vervolgens ontstaat er discussie over of dat gaat werken. En hoe lang het zal duren voordat het gaat werken. Of dat je ze toch een zetje moet geven, een handje moet helpen (zoals met een trapje :-)). daar zijn de meningen over verdeeld. is dat helpen dan toch niet gelijk aan dingen voor de medewerkers bedenken en regelen en zorgen en….
    dus gebeurt er voorlopig niets…

    1. He Monica!
      Wat leuk om van je te horen
      Het is geen toeval dat ‘je moet op je handen zitten’ niet één van mijn conclusies is in dit blog. Je krijgt passieve mensen doorgaans niet actief door zelf net zo passief te zijn. De antwoorden die ik zelf heb (stel vragen, werk door met hun antwoorden en speel in waar ze last van hebben) veronderstellen juist een hele actieve manager.
      Toevallig genoeg heb ik nu een blog onder handen over de vraag wanneer je (dan wel) op je handen moet zitten, want ik ook ik hoor dat managers vaak zeggen. Dus daar draaien de raderen weer lekker over verder
      Groet!
      Annemarie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Abonneer je hier op mijn blog

Tien keer per jaar zoek ik naar antwoorden op een prangende vraag over verandering.

(En vanaf november 2018 zijn de blogs ook in het Engels te lezen)

Klik hier om te abonneren