Heeft verandering een mooie verpakking nodig?


Bij de drogist verkopen ze tegenwoordig Charcoal gel.

Ik snap dat wel. Als ze het steenkoolgel noemen koopt niemand het.

Soms kloppen we dingen op om de aandacht te krijgen

Dat gebeurt ook in organisatieverandering.

Dan is de verandering opeens een journey, waarvan de story staat getekend op een canvas. Een gesprek is een fireside chat of een watercooler moment. Werkbijeenkomsten heten een challenge, een bootcamp, of iets met het woord boost erin.

Wat is daar dan mis mee?

Een hippe verpakking trekt wel de aandacht, maar brengt geen verandering. Het is net als met eiwit. Hoe meer je het opklopt, hoe minder het beweegt.

Franje leidt af. Het trekt de aandacht weg van waar het gesprek over zou moeten gaan. De reden dat de verandering nodig is, wat je wilt bereiken, wat het vraagt om daar te komen. Kortom: de inhoud.

Maar ook goede inhoud kun je toch best wat opleuken?

Een verandering is iets anders dan haargel. Die redt het niet alleen op de kwaliteit van het spul dat in het potje zit. Hij moet er uit springen in het schap. Dan is een verpakking nodig die boven alles moet verleiden.

Zelfs dan zal maar een deel van de mensen voor het schap stilhouden, namelijk diegenen die het vervelend vinden dat hun haar niet goed zit. De verleiding doet zijn werk op een gevoel van urgentie. Maar in organisaties is het niet vanzelfsprekend dat mensen de verandernoodzaak begrijpen. Dan werkt verleiden niet. Ze lopen gewoon door.

Als verandering gericht is op vakmensen, zoals docenten, artsen en ingenieurs, is er nog iets anders aan de hand. Het zit in hun DNA om te willen begrijpen. Een veranderaar die ze probeert te verleiden zien ze als een vreemde diersoort. Als die de verandering mooi voor ze inpakt, dan zal de inhoud wel niet veel soeps zijn.

Dus?

Als je beweging wilt, pak de verandering dan niet in. Pak hem uit. Leg hem open en bloot op tafel. En ga dan het gesprek erover aan.

Annemarie Mars, februari 2019

Ook leuk om te lezen 

Wat maakt veranderen leuk?

Hoe kun je doorslaan met je veranderverhaal?

Kun je een verandering aantrekkelijk maken?

De niet leuke kant van veranderen (Column Speakers Academy Magazine)

Abonneer je hier op mijn blog

Tien keer per jaar zoek ik naar antwoorden op een prangende vraag over verandering.

Mijn blog in je mailbox ontvangen? Meld je hieronder aan door op de button te klikken

(En vanaf november 2018 zijn de blogs ook in het Engels te lezen)

Klik hier om te abonneren