Waarom zou je mensen betrekken?


Een tijdje geleden stuitte ik in een managementboek op deze zin:

‘Mensen verzetten zich doorgaans een stuk minder tegen hun eigen ideeën’

Ik heb hem een tijdje laten sudderen. Inmiddels is me duidelijk waarom ik er buikpijn van kreeg.

Ten eerste

Het klopt gewoon niet. Ik kan talloze ideeën van mezelf noemen die gesneuveld zijn op mijn eigen verzet. Zoals al mijn nieuwjaarsvoornemens. En de onzalige gedachte, gelukkig alweer meer dan tien jaar geleden, dat ik de files zou kunnen vermijden door motor te leren rijden.

Dat was geen goed idee.

Evenmin is het waar dat mensen zich tegen een idee van een ander zullen verzetten, alleen ‘omdat hen niets gevraagd is’. Het not invented here syndroom is nog nooit waargenomen bij winnaars van de loterij. Steve Jobs heeft mij niet gebeld voordat hij de ipad lanceerde. Ik heb niet in het ontwikkelteam gezeten en ook niet in de klankbordgroep. En toch is mijn leven door dat ding blijvend veranderd.

Een goed idee hoeft niet van jezelf te komen om het te kunnen omarmen. Soms weet een ander beter waar je behoefte aan hebt dan jezelf.

Ten tweede

Er wringt in deze zin iets in de logica: als ideeën uit mensen zelf komen, dan heb je minder verzet. Het vermijden van verzet, daar is het dus om te doen. Het idee van de ander is een middel, en het krijgen van draagvlak is het doel.

Maar dat is de verkeerde intentie. Dan betrek je mensen om ze het gevoel te geven dat ze betrokken zijn. Dan zul je ook hun minder goede ideeën overnemen, als ze zich maar gehoord voelen. Daar wordt een verandering zelden beter van. En die mensen voelen feilloos aan dat hun inbreng slechts een middel voor je is. Je krijgt dus precies wat je niet wilde: verzet.

We moeten terug naar de werkelijke reden dat we mensen zouden moeten willen betrekken. Dat is omdat in een complexe wereld niemand –uitzonderlijke genieën als Steve Jobs daargelaten – alles kan overzien. Elk idee dat het werk van anderen raakt heeft de inbreng van die anderen nodig. Om te kijken of dat het best mogelijke idee is, om het verder vorm te geven, om het te toetsen op haalbaarheid en om het voor ieders situatie op maat te maken. Omdat een idee alleen dan kans van slagen heeft.

Je moet mensen niet betrekken omdat je draagvlak wilt, maar omdat je hun inbreng nodig hebt. Dan krijg je draagvlak.

Annemarie Mars, december 2018

Abonneer je hier op mijn @rtikelenreeks

Tien keer per jaar zoek ik naar antwoorden op een prangende vraag over verandering.

Mijn @rtikelenreeks in je mailbox ontvangen? Meld je hieronder aan door op de button te klikken

(En vanaf november 2018 zijn de @rtikelen ook in het Engels te lezen)

Klik hier om te abonneren