“Mensen verzetten zich doorgaans een stuk minder tegen hun eigen ideeën”, las ik in een managementboek.
De zin gaf me om twee redenen buikpijn.
“Mensen verzetten zich doorgaans een stuk minder tegen hun eigen ideeën”, las ik in een managementboek.
De zin gaf me om twee redenen buikpijn.
Alleen al de woorden ‘gesprek over gedrag’ klinken heftig.
Dat zou geen reden mogen zijn om er niet aan te beginnen.
Maar als er eraan begint, kan de manier waarop je het gesprek opent het verschil maken tussen ontvankelijkheid en weerstand.
Begin met een groep bevlogen vakmensen een gesprek over een ingewikkeld vraagstuk en de tijd vult zich vanzelf.
Het kan lastig zijn om uit de veelheid van ingebrachte punten conclusies te trekken waarmee de groep een volgende stap kan maken.
Decennia geleden vroeg een studiegenoot me mee naar een gala. Ik wilde niet want ik vond de jongen in kwestie niet zo leuk. Maar dat zei ik niet. Wat ik wel zei was: “ik kan niet mee want ik heb geen jurk”.
De volgende dag stond hij voor mijn deur met een vuilniszak vol met jurken.
Niet alles wat je wil veranderen kan zomaar lukken. Wat je wil moet ook solide zijn. Het moet de potentie hebben om zijn belofte waar te maken.
Hoe kun je vaststellen of een verandering solide is?
Het is een veelvoorkomende frustratie onder veranderaars. Mensen die ja zeggen maar nee doen.
Waarom doen mensen dat?
Er zijn in de veranderkunde verschillende ideeën in omloop over het woord urgentie. De ene auteur wijst het aan als een belangrijke beweegreden, de ander wijst het af als iets dat verandering juist in de weg zit.
Veel heidagen en andere groepsbijeenkomsten hebben als doel om een gevoel te krijgen bij een gezamenlijke veranderopgave.
Terecht, want het gevoel is de motor van verandering. Als je dat gevoel kunt activeren, kun je samen volgende stappen zetten.
Mensen kunnen op verschillende manieren ’tegengas’ geven in een gesprek over verandering, bijvoorbeeld in de vorm van een bezwaar of een belang.
Bezwaar: “Ik vind de fusie geen goed idee. Ik zie een betere manier om het probleem op te lossen”
Belang: “Ik wil de fusie niet omdat ik daarmee de status verlies die ik heb opgebouwd”
Veranderdoelen zijn er in ontelbare soorten en maten. Maar er zijn er vijf waar je voor moet oppassen. Als dat je doel is, ben je nog niet klaar met zoeken.
We zeggen het zo vaak: “we moeten elkaar vaker aanspreken”.
En we doen het niet.
Daar is een goede reden voor.
Verandering ontstaat in het gesprek dat we erover voeren. Waarin jij woorden uitspreekt over wat jij denkt dat wijsheid is, en de ander ook.
De tekst die jij uitspreekt over wat jij wilt veranderen noem ik ‘je veranderverhaal’.