Wat is het veranderverhaal?
Het veranderverhaal – ofwel de richting – is het geheel aan tekst, beeld en geluid van veranderaars over de inhoud van de verandering, zowel op het podium, in een notitie, op video, of bij de koffieautomaat.
Uit welke onderdelen bestaat het?
De twee belangrijkste onderdelen zijn urgentie en ambitie. Het zijn beide vernieuwende krachten. De urgentie en wat er mis gaat als je niet verandert, de ambitie is wat je wil bereiken. In mijn boek ‘De functie van frictie noem ik urgentie en ambitie pijn en verlangen – en daarmee bedoel ik hetzelfde – om nog duidelijker te maken dat we hier het domein van het gevoel betreden. We zeggen niet voor niets ‘urgentiegevoel’. De urgentie en ambitie is dus iets dat je aan het hart gaat.
De urgentie en ambitie vormen samen het ‘waarom’ van de verandering. Dat verwarren veranderaars vaak met het ‘wat’. Het ‘wat’ is een ander onderdeel van het veranderverhaal, en zie je in het plaatje hieronder. Lees hier meer over het ‘wat’, ofwel de inrichting van de organisatie.
En tenslotte is je veranderverhaal pas compleet als je ook aangeeft wat er niet verandert, en wat de nadelen ervan zijn. Want je verliest altijd iets in A en B heeft altijd ook nadelen.
Kan ik iets voor je betekenen?
Het veranderverhaal is een prominent onderdeel in al mijn presentaties, workshopreeksen en leergangen. In mijn samen zoeken-sessies ontrafelen we je veranderverhaal om het zo helder en solide mogelijk te krijgen. Want de inhoud van de verandering is allesbepalend voor de reacties die het bij de ander oproept, hoe je tot een gedeelde richting komt, hoe de verandering inwerkt op cultuur en gedrag, je routekaart en je rolverdeling.
Meer lezen?
In Hoe krijg je ze mee? gaat hoofdstuk 2 over urgentie en hoofdstuk 3 over ambitie.
In De functie van frictie gaat deel 1 (Een solide richting) over alle componenten van het veranderverhaal.
De tweede aflevering van mijn Podcast De kunst van het vinden (Richting) gaat over urgentie en ambitie.
Of lees de blogs die ik over het veranderverhaal heb geschreven:
- Voor wie doen we de verandering eigenlijk?
- Hoe beoordeel je een plan?
- Wat zijn de basisbestanddelen van een veranderverhaal?
- Hoe kun je doorslaan met je veranderverhaal?
- Wat zijn zeven tekenen van een onvoldragen urgentie?
- Wat is er mis met streven naar kwaliteit?
- Wat is de waarde van kernwaarden?
- Wanneer is een gesprek over verandering tijdsverspilling?
- Hoe combineer je wendbaarheid met wetenschap?
- Wat is er mis met een lerende organisatie?
- Moet je de beste willen zijn?
- Heeft verandering een mooie verpakking nodig?
- Wat is de urgentie van de urgentie?
- Kun je veranderen zonder urgentie?
- Kun je veranderen alleen omdat het moet?
- Hoe voorkom je dat urgentie meer kapot maakt dan je lief is?
- Waarom dijen organisatieveranderingen uit?